0
Twój koszyk jest pusty.

KĄCIK LOGOPEDYCZNY


logopeda - mgr Agnieszka Chadacz
logopeda - mgr Agnieszka Chadacz

 

Na przełomie września i października w przedszkolu przeprowadzane jest przesiewowe badanie mowy wśród wszystkich dzieci uczęszczających do placówki.

 

Systematyczną opieką logopedyczną objęte są wg potrzeb dzieci klas zerowych.

Zajęcia logopedyczne odbywają się raz w tygodniu w formie zajęć grupowych (do 4 osób) – ok. 30 minut i realizowane są w oparciu o program profilaktyki i terapii logopedycznej.

 

Dzieci z młodszych grup przedszkolnych, u których stwierdzona została konieczność interwencji logopedy, mogą skorzystać z konsultacji logopedycznych, które odbywają się okresowo za zgodą rodzica. Umożliwiają one skorzystanie z rad i wskazówek dotyczących wspomagania procesu rozwoju mowy, jak też samo wdrożenie dzieci w proces terapii i zachęcenie do ćwiczeń w domu.

 

Najbliższe otoczenie dziecka odgrywa ważną rolę w procesie terapii logopedycznej, dlatego każdy rodzic ma możliwość uczestniczenia w indywidualnych zajęciach dodatkowych wraz z dzieckiem w celu obserwacji procesu terapii, czy też oceny postępów. 

 

Dzieci trzy i cztero - letnie objęte są profilaktycznym programem logopedycznym pt. Gimnastyka buzi i języka dla małego smyka, w ramach którego  uczestniczą okresowo w zajęciach grupowych, kształtujących sprawność narządów artykulacyjnych, oddechowych i słuchowych. 

 

Zajęcia grupowe w przedszkolu

PORADNIK LOGOPEDYCZNY DLA RODZICÓW

 

 

JAK UTRWALAĆ PRAWIDŁOWĄ WYMOWĘ W DOMU?

 

  • NAJWAŻNEIJSZYM PUNKTEM KAŻDEJ TERAPII JEST WSPÓŁPRACA – zapoznaj się z diagnozą swojego dziecka i dowiedz, jak możesz mu pomóc. Warto pracować nawet nad najmniejszą wadą wymowy, gdyż im szybciej dziecko opanuje system językowy, tym mniej trudności sprawi mu nauka czytania i pisania.

 

  • NAUKA PRZEZ ZABAWĘ – wybierz dla dziecka najbardziej atrakcyjną formę ćwiczeń (możesz wykorzystać gry i zabawki, które już macie w domu).

 

  • POSTARAJ SIĘ WYGOSPODAROWAĆ OKRESLONĄ ILOŚĆ CZASU DLA DZIECKA W TYGODNIU – więcej nie znaczy lepiej – na początek wystarczy kilka minut dziennie. Podczas wspólnej zabawy utrwalicie materiał nad którym aktualnie pracuje dziecko z logopedą.

 

  • ŁAP OKAZJE – pozwól dziecku oblizać talerz, puszczać bańki mydlane w kąpieli; pobawcie się na zakupach w wyszukiwanie produktów z listy, zawierających aktualnie ćwiczoną głoskę; utrwalajcie podczas spacerów poznane wierszyki.

 

  • KAŻDY LUBI BYĆ NAGRADZANY – chwal dziecko przy każdej okazji.

 

Pamiętaj! NA REZULTATY TRZEBA ZAPRACOWAĆ! – Czasami mija sporo pracy, zanim pojawią się pierwsze efekty, a najważniejsza jest ta w domu. Nie zniechęcaj się! Wasza wspólna praca na pewno zaowocuje.

 

Rodzicu zadbaj o mój prawidłowy zgryz!

 

  • Nie pozwalaj bym podpierał żuchwę.
  • NAUCZ mnie nabierać powietrze nosem i wydychać ustami.
  • Spraw, abym zawsze podczas zabawy zamykał usta.
  • OBSERWUJ tę czynność także podczas snu.
  • STARAJ się oduczyć mnie nawyku ssania palca, wargi itd.
  • NIE POZWALAJ abym obgryzał paznokcie, ołówki lub inne przedmioty!
  • Układając mnie do snu, PODKŁADAJ mi pod głowę NIEWIELKĄ poduszkę.
  • Przypominaj abym po każdym posiłku mył zęby!
  • Kiedy zasypiam nie podawaj mi do picia słodkich płynów.

 

 

                  KUCHENNA LOGOPEDIA

 

Rodzicu, oto przykłady ćwiczeń, które możesz wykorzystać np. robiąc obiad:
• jedzenie paluszków bez przytrzymania ich dłońmi,
• trzymanie wargami i zębami lekkich produktów na małej plastikowej łyżeczce,
• picie jogurtu czy gęstego soku przez zakręconą słomkę,
• zlizywanie czubkiem języka rozsmarowanego na talerzu dżemu, nutelli itp. w kształcie kwiatuszka, serca…,
• przyssanie i przenoszenie za pomocą słomki różnych produktów spożywczych z jednej miseczki do drugiej.

ZABAWY BUZI I JĘZYKA DLA KAŻDEGO SMYKA
czyli
JAK ZABAWNE MINKI POMAGAJĄ W PIĘKNYM MÓWIENIU

 

Spróbuj pobawić się z dzieckiem przed lustrem wykonując ćwiczenia:

 wysuń język najdalej jak potrafisz
 rozciągnij szeroko wargi palcami
 pokaż jak się złościsz
 pokaż jak się martwisz
 unieś język w kierunku nosa
 opuść język w kierunku brody
 przesuwaj językiem od jednego do drugiego kącika ust
 spróbuj policzyć ząbki czubkiem języka
 „pomaluj” czubkiem języka podniebienie („sufit”), przesuwając nim od ząbków w kierunku gardełka
 parskaj wargami -naśladuj rżenie konia
 kląskaj językiem
 zawarcz tak, jak ruszający motor
 zagraj palcami po wargach
 wydaj okrzyk Indianina, wymawiaj długo „o” i uderzaj dłonią o wargi
 wyciągnij do przodu wargi jak rybka
 wysyłaj głośne całusy do najbliższych
 przenoś słomką papierowe elementy, kulki waty, piórka itp.